středa 2. dubna 2008

Náš Pán Ježíš Kristus

Tohle asi nebude zábavný článek, ale musím na to pořád myslet...
Nedávno byl u nás na škole na besedě prof.Halík (mluvilo se o proměnách náboženství v dnešním světě) a já jsem mu položila otázku, co a jak by se mělo o náboženství učit. Odpověděl mi dost vágně, vůbec mě to neuspokojilo. Prý výchova k toleranci, ukazovat různé tradice a zvyky různých náboženství,bla bla
Máme snad zřídit zoo, do kterého se budou děti chodit dívat na muslima, jak se klaní na koberečku, na žida, jak si vaří šoulet, na pravoslavného, jak líbá ikonu?
Jak jinak chce prof.Halík, který jistě nemá o setkání podobného druhu nouzi, ukazovat dětem lidi různého vyznání? Kde jsou? Vždyť ani o ty obyčejné katolíky tu člověk nezavadí! Mí studenti se rozhodně halasně k víře nehlásí, takže momentálně nevím o nikom z nich! Neměli by tito neznabozi, než si společně vybarvíme mandalu, vědět hlavně něco o křesťanství?
Když v prváku probíráme vznik křešťanství, vysvětluji základní pojmy: dogma, apoštol, evangelium, Kristus... Připadám si při tom podivně. Neměl by to vysvětlovat někdo jiný, někdo povolanější? Když dojdu k základním myšlenkám víry, jsem v rozpacích... Jsem rozechvělá, že se odvažuji mluvit nahlas, já bezvěrec, o takovém mysteriu, které nedokážu dost dobře vysvětlit...
Studenti většinou nereagují vůbec, zapisují si pojmy stejně jako si zapisují chemické vzorce či latinské názvy rostlin. Když se nechám unést vyprávěním Ježíšova života, většinou se mě na konci hodiny s obavami v hlase zeptají, jestli nejsem náhodou věřící... Nejsem! Bože, jak moc bych chtěla být! Ale jenom to, že mluvím celou hodinu o křesťanství mým studentům připadá podezřelé... a připadá jim to asi zbytečné. Přečtou povinně Biblické příběhy a do čtenářského deníku mi napíší: "Moc se mi to nelíbilo, řecký báje sou lepší." A tím věrouka skončila.
Je mi z toho smutno.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Odpověď (ani přednášku) jsem neslyšel, ale nemyslím, že zrovna Halík by dával přihlouplé bezobsažné odpovědi. Možná je otázka moc složitá (a ona zcela určitě je složitá), že ani on neuměl stručně a jasně odpovědět, možná jen jeho odpověď vyzněla jinak, než jak ji myslel. Ostatně, má tak rád paradoxy... Anebo jen jednoduše chtěl říct, že škola by měla nabourávat stereotypy, v kterých studenti vyrostli nebo které běžně vidí v mediích. Že islám nejsou jen muslimové, co se se jménem Alláha na rtech odpalují na tržištích, křesťanství společenství jakýchsi pomalu vymírajících zpátečníků, co se se státem soudí o Svatovítskou katedrálu a navrch k tomu chtějí pár set miliard v restitucích... Jak to uděláte je na vás, učitelích. Příležitostí k tomu ale máte, myslím si víc než dost, ne jen jednu hodinu v prváku. Proč by se jim museli ukazovat nějací křesťané? Můžou se podívat sami na sebe. Jejich chápání etiky a do jisté míry i celé myšlení je podstatně postaveno na křesťansko-judaistických základech, jen si to neuvědomují. Za posledních několik století jsou evropské dějiny a hlavní proudy myšlení propojeny s křesťanstvím, ať už na něm stavěly nebo se proti němu vymezovaly. A dalo by se pokračovat. Tam všude může pokračovat "výuka věrouky", která by moha vést k pochopeni, co to vlastně je křesťanství a náboženství vůbec.

PS. Povinná četba Bible těmto "neznabohům" asi moc nepomůže, spíš naopak...

Ronia řekl(a)...

Díky za komentář, ale myslím, že jste nečetl můj článek pozorně.
Ronia

Anonymní řekl(a)...

stejne si myslim, ze nic vic, nez ukazat to dobry, se proste neda delat...ses sqela:-)m*

Anonymní řekl(a)...

Ano, nečelt jsem napoprve moc pozorně. Zkusil jsem si to přečíst pečlivěji a těď z toho mám pro změnu dojem, že je to povzdech na tím, že se studentíci a Halík nechovají podle Tvých představ. Doufám ale, že i tentokrát jsem čelt málo pozorně, protože na to by nešlo říct nic jiného, než "co naděláš, dětma (ani Halíkem) nezatopíš".

Unknown řekl(a)...

myslim, ze je trochu paradoxni chtit po nas neznabozich, abychom chapali, a castecne tak prijali za sve, myslenky viry ...uz prece - pokud neverim v Boha, proc by pro me Kristus mel znamenat vic, nez historickou postavu kazajici o lasce a odpusteni, Bible vic nez nejctenejsi kniha sveta? studenti se tyto veci uci jen jako fakta? - za sebe musim rict, ze jakykoli jiny zpusob je pro me proste nepredstavitelny. kdyby po me ale nekdo chtel, abych se pokusil vystihnout, co vlastne krestanstvi uci, jaky je jeho cil, intuitivne bych to nazval moralkou. a ta (aspon myslim), mezi lidmi i dnes preziva - i bez toho, abychom ji balili do satu viry... jedina jeji nevyhoda je, ze se neda dost dobre predat pri hodine dejepisu:)

ted si rikam, ze me mozna budete mit za ignoranta, ktery nepochopil, o cem jste psala a ktery o vire jako takove nevi ani tuk... no, pak jim nejspis jsem:)